01 mei 2017

Vaker een alcoholvrij biertje

Ik drink graag een goed biertje, maar ben me ook bewust van de risico's van alcoholgebruik.

In de loop van de jaren heb ik daarom wat drinkregels voor mezelf ingesteld: geen alcohol voor het avondeten, niet meer dan twee flesjes op een avond en niet elke dag alcohol.

Ik heb hier baat bij. Minder alcohol levert me merkbaar een betere nachtrust op en ik blijf al jaren stabiel op gewicht (ook dankzij een redelijk intensief sportregime).

Omdat ik niet van frisdrank houd, niet de hele dag sappen, water en thee wil drinken en late koffie een negatief effect heeft op mijn nachtrust, drink ik sinds ongeveer een jaar regelmatig een alcoholvrij biertje.

Eind jaren tachtig kwamen alcoholvrije bieren als Buckler en Clausthaler wat ongemakkelijk de markt op. Het waren flauwe aftreksels van het pittige pilsje. Ondertussen is er gelukkig veel veranderd. Er is veel keuze en het smaakpalet is sterk verbreed, van de zoetige radlers (geen fan van) tot frisse witbieren en krachtige pilseners. Een persoonlijk marktonderzoekje - twee flesjes van tien verschillende merken, proeven, scoren en smaakimpressies noteren - maakte me vooral enthousiast voor het Duitse Warsteiner Alkoholfrei: een pittige dorstlesser met een frisse smaak. Ook de alcoholvrije Weihenstefaner Hefeweißbier (witbier) en de Erdinger doorstonden de smaaktest.

Nog even de feiten:

  • volgens de Nederlandse wet mag bier met minder dan 0,1% alcohol 'alcoholvrij bier' genoemd worden
  • alcoholvrij bier bevat minder calorieën dan bier met alcohol; het effect op het lichaamsgewicht is nog sterker omdat alcohol de stofwisseling negatief beïnvloedt én omdat alcohol kan leiden tot lekkere trek (zie deze blog van New Scientist)
  • alcoholvrij bier bevat dezelfde mineralen als gewoon bier, maar in een wat andere verhouding (voor de details zie deze pagina van het Kennisinstituut Bier)
  • alcoholvrij bier is een goede bron om je lichaam te hydrateren (Warsteiner Alkoholfrei schermt met het begrip 'isotonisch') na fysieke inspanning (terwijl alcohol juist een vochtafdrijvend effect heeft)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten