05 april 2017

Tien werkvormen met online prikbord Padlet


Padlet is een gratis, eenvoudige online toepassing waarmee je snel een visueel aantrekkelijk prikbord aanmaakt. Hieronder een selectie van tien functionele werkvormen met Padlet voor onderwijs. De meeste zijn ook te gebruiken in trainingen. Met het begrip 'post' bedoel ik een virtuele Post-it.
  1. Smoelenboek. Start je met een nieuwe groep leerlingen die je vaker gaat zien dan kan een smoelenboek helpen de namen bij de gezichten te onthouden. Geef schrijftoegang tot een Padlet. De leerling kan in een post de camerafunctie activeren van de tablet of smartphone en zo een foto maken en die direct uploaden. Ook het uploaden van een bestaande foto is mogelijk. Naam en eventueel een korte beschrijving toevoegen en je hebt in een mum van tijd een actueel smoelenboek.
  2. Lesbrief. Maak een Padlet aan met de instructies voor een les of bijeenkomst en relevante bronnen of links naar bronnen. Je kunt ook meerdere lesbrieven maken en die in reeks plaatsen door op Padlet 1 een link te plaatsen naar Padlet 2. Je zou zelfs naast een lineaire opzet een multilineaire opzet kunnen maken, waarbij leerlingen kunnen kiezen of ze verder willen met Padlet 2a of 2b.
  3. Voorkennis activeren. Maak een Padlet aan, introduceer een onderwerp en laat leerlingen vervolgens individueel of in tweetallen hun voorkennis op een post schrijven in de vorm van trefwoorden, uitspraken enzovoort.
  4. Backchannel. Als je werkt in groepen, hebben die groepen tijdens het werken meestal geen contact. Voor (tussentijdse) opbrengsten vanuit de verschillende groep kan een Padlet de verzamelplek zijn. Het wordt een communicatiekanaal dat op de achtergrond de groepen aan elkaar verbindt. Het eindresultaat kan op het digibord getoond worden als basis om te presenteren en te evalueren.
  5. Flipping the classroom. Maak een Padlet aan met bronnen die als introductie dienen tot een les of bijeenkomst. Je kunt het bekijken van (een deel van) de bronnen verplicht of facultatief maken. Met de commentaarfunctie van Padlet kun je vooraf de leerlingen al laten reageren, bijvoorbeeld door ze vragen te laten formuleren bij een videofilmpje.
  6. Bronnenbank. Nodig leerlingen uit om samen met jou een bronnenbank samen te stellen rond een vraag of thema. Verzamel samen relevante filmpjes, bestanden, links...
  7. Vragenbord. Richt een Padlet in als 'live' vragenbord tijdens projectwerk. Leerlingen kunnen er vragen plaatsen als 'Wie kan ons helpen met het invoegen van een filmpje in onze presentatie?' of 'Wie is er goed in Engels? We snappen een tekst niet helemaal?'. Idee is dat de leerlingen elkaar zoveel mogelijk helpen en de leerkracht geen fulltime vragenbeantwoorder en regelneef hoeft te zijn.
  8. Schilderijententoonstelling. Verzamel verschillende foto's en/of video's op een Padlet die beelden geven bij een bepaald onderwerp. Denk aan: 'de gevolgen van klimaatverandering' of 'wat kunnen robots allemaal'? Maak er kijkvragen bij en laat die beantwoorden. Dat kan bijvoorbeeld via een online formulier. De link naar dat formulier plaats je uiteraard ook op het prikbord. Zie ook eerdere blog.
  9. Toetsen. Erwin Daniëls liet leerlingen zelf toetsvragen bedenken bij de stof. Ze plaatsten die in een Padlet. Via de knop 'exporteren' maak je van de inhoud een pdf die je kunt printen om hem daarna als toets, bijvoorbeeld door leerlingen uit een parallelklas, te laten maken.
  10. Stellingen. Maak posts van een aantal stellingen en zet de commentaarfunctie aan. Nodig leerlingen uit op de stellingen te reageren, bijvoorbeeld met 'Eens' of 'Oneens', eventueel gevolgd door een korte toelichting. 
Heb je nog andere ervaringen met de inzet van Padlet? Ik lees het graag via een reactie op dit blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen