19 februari 2017

Hoe programmeer je een 'bullshit detector'?



Het zijn verwarrende tijden. Meer dan ooit moeten we als nieuwsconsument op onze hoede zijn. We hebben meer dan ooit een 'bullshit detector' nodig. In mijn 'wonder years' hoorde ik dit begrip voor het eerst in een song van The Clash. Het triggerde me, in een periode dat ik gefocust was op een toekomst als journalist. De song is zo'n veertig jaar oud. Maar de vraag speelt meer dan ooit door mijn gedachten: wanneer moet het lampje van je 'bullshit detector' op rood springen?

Allereerst zul je alert moeten zijn op drogredenen en redeneerfouten. Een uitgebreid overzicht vind je op de website van de podcast Kritisch Denken. Deze allemaal paraat hebben is al een opgave, maar manipulaties gaan steeds vaker verder dan slim (of wat dommer) spelen met argumenten. Framing en demonisering is aan de orde van de dag. Middels hacks worden data veranderd waarop we onze beslissingen nemen en via fake accounts wordt een grotere steun gesuggereerd dan er in feite is.

Denk eens mee: hoe programmeer je een 'bullshit detector'? Hoe helpen we kinderen op school zo'n 'bullshit detector' te ontwikkelen, een radar die helpt voorkomen dat ze speelbal worden van krachten die aandacht willen winnen over de rug van de waarheid?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten