21 november 2016

Wat is jouw verderkomstrategie?

Als een apparaat niet meer doet wat het moet doen en ik weet niet waarom niet, zet ik het uit, wacht even, en zet het dan weer aan.

Als ik niet verder kom met het schrijven aan een stuk en ik heb niet echt een oplossing, dan zet ik mijn computer uit en ga een stuk hardlopen.

Het zijn voorbeelden van verderkomstrategieën, een woord dat op moment van schrijven 0 resultaten geeft in Google. Daarmee mag je aannemen dat het woord (nog) niet bestaat. Of dat het vanaf nu bestaat en daarmee een neologisme is: een nieuw begrip.

Ik bedacht het woord voor mijn trainingen over leren in de 21e eeuw, vanuit het idee dat het beschikken over een breed repertoire aan verderkomstrategieën helpt om je weg te vinden in een complexe, veranderlijke wereld. Vandaag verscheen mijn column hierover op de website van BCO Onderwijsadvies.

In het Engels bestaat de uitdrukking 'to coin a phrase', ofwel 'een uitdrukking munten'. Het staat op mijn verlanglijstje ooit een uitdrukking te munten. In 2008 schreef ik hier al over. Misschien is het begrip 'verderkomstrategieën' een kanshebber. In mijn trainingen over 21e eeuws leren wordt het in elk geval - hoewel het dus nog niet officieel bestaat - met herkenning ontvangen. Men begrijpt in de betreffende context direct wat ik bedoel. Ik beschouw dat als een goed teken. Dit blog schrijven is een verderkomstrategie om het begrip nog een duwtje te geven in de richting van bredere acceptatie.

Welke verderkomstrategie werkt voor jou?

Aanvulling: een variant op het begrip is verderkomhouding, een woord dat een goed puur Nederlands alternatief zou kunnen zijn voor 'growth mindset'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten