01 maart 2016

Energiemanagement voor kenniswerkers

"De enige winst van timemanagement is dat je meer doet in minder tijd. Dat kan effectief zijn in productieberoepen, maar is het meestal niet voor kenniswerkers." Dat zegt psycholoog Tony Crabbe in het Brabants Dagblad van vandaag in een interview naar aanleiding van het verschijnen van zijn nieuwe boek 'Nooit meer te druk'.

Crabbe stelt dat het volproppen van je tijd funest is voor je creativiteit, dat zo essentieel is als je met kennis werkt.

Het blijft een uitdaging. Er is altijd wel wat te doen, wat interessants te lezen en ergens op te reageren. En weten dat je regelmatig rusttijd moet pakken, wil nog niet zeggen dat je dat ook doet.

Je zult dan ook beter moeten worden in keuzes maken, routines bedenken en ontwikkelen die je ondersteunen. Dat kunnen heel eenvoudige dingen zijn. Je lunch altijd wandelend nuttigen, in plaats van achter je bureau of met een device in het gezichtsveld. Je telefoon op stil zetten als je op je gemak een stuk wilt lezen.

Ik probeer mijn dagen in te delen vanuit energiemanagement in plaats van timemanagement. Daar zitten twee kanten aan:

  • dingen doen die nieuwe energie geven
  • rustmomenten pakken om energie bij te tanken

Zo plan ik als het kan tijd tussen afspraken, doe ik niet te veel ditjes en datjes op dagen dat ik een presentatie geef in het land, zorg ik ervoor dat ik elke dag beweging, buitenlucht en daglicht krijg, speel of luister ik elke dag naar muziek en probeer ik mijn 'intake' vanuit sociale media in de hand te houden. En ja, van het schrijven een blog krijg ik ook energie.

Wat is jouw gouden tip als het gaat om energiemanagement?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten