30 augustus 2014

Beerse ict-club is leren van elkaar

We zijn ondertussen met zijn tienen. Negen jongens - ja, helaas alleen nog jongens op dit moment - van 10 tot 18 jaar. Ze reageerden op mijn oproepje in het lokale sufferdje. Ik ben de initiatiefnemer en begeleider. Een 48-jarige die ooit wat geprutst heeft met Basic, vlot is met HTML en in het algemeen redelijk handig met computers, maar allerminst een expert op het gebied van programmeren en het openmaken van kastjes met via kleurrijke draadjes verbonden onderdeeltjes. Die, zeg maar, bij het begrip 'micro-elektronica' vooral terugdenkt aan hoe dat woord klonk uit de mond van Chriet Titulaer, maar in de jaren negentig overstapte naar de comfort zone van Apple.

En de jongens? De een zit nog op de basisschool, speelt games, maar wil eigenlijk wel wat constructievers kunnen met een pc. De ander heeft zojuist een Wii-controller geschikt gemaakt als afstandbediening voor een Raspberry Pi-computertje. Oh ja, en hij wil wel eens proberen of hij Linux op mijn oude iMac kan installeren. Ze hebben een matelose interesse voor een vakgebied dat voor de toekomst uitermate relevant is, maar dat op school nauwelijks aandacht krijgt. N=10.

Elke week komen we bij elkaar. We hebben dan een challenge als hoofdactiviteit: haal een pc uit elkaar, monteer de onderdelen op een plank, sluit de boel weer aan en kijk of je het ding aan de praat krijgt. Een soort reverse engineering. Of: dit is de app en website IFTTT.com. Bedenk een nuttige toepassing. Of: bouw een database met de gegevens van de leden en presenteer hun adressen op een Google Map.

Tijdens de bijeenkomsten is er ook ruimte om samen een probleempje op te lossen of ideeën te bespreken. Zo is er een lokale ondernemer die wel een app wil hebben. Kunnen we die maken en moeten we er een vergoeding voor vragen? Of: wie heeft er nog een werkende monitor staan?

We leren allemaal. De clubleden leren van de gastdocenten en van elkaar. Samen zoeken we naar goede bronnen op het internet. Zoals Codecademy dat gratis online cursussen biedt om de basics van programmeertalen te leren. Ik doe mee, meestal in een net wat lagere versnelling. Als begeleider hoor ik bovendien van alles over de laatste trends (games kopen via Steam) en leer ik mee als we een gastdocent hebben.

Het is erg leuk om mijn achtergrond als docent op deze manier in te zetten: met een razend gemotiveerde groep ('Hé jongens, moeten we niet een keer pauzeren?') samen op ontdekkingsreis. Voor de manier van begeleiden laat ik me vooral inspireren door het SOLE-concept van professor Sugata Mitra. Ook gebruik ik mijn netwerk. Ik probeer de jongens uit te dagen de lat net wat hoger te leggen, vindt de zoektocht om continu rekening te houden met verschillen in kennis en ervaring razend interessant. En geef ook aandacht aan sociale vaardigheden ('Hé joh, geef die gastdocent even een hand.') en andere nuttige competenties: een kasboek bijhouden, een subsidie aanvragen enzovoort.

De jongens hebben zelf de naam voor de club bedacht: Beers' Hackwerk (waarbij hacken in de oorspronkelijke betekenis is bedoeld!), een knipoog naar een belangrijke industrie in de regio. Voor de komende maanden hebben we een mooie startsubsidie ontvangen van Puur voor Jongeren. Mocht je nog tips hebben voor activiteiten, een leuk idee voor een challenge, laat het weten via een comment op deze blog.

(De ict-club komt ook terug in mijn bijdrage aan het komende maand te verschijnen boek 'Onderwijshelden'.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten