14 februari 2013

Een boterham verdienen met schrijven anno 2013

Morgen is het precies vijf jaar geleden dat we met een groep content makers (schrijvers, fotografen, vormgevers, filmers) bij elkaar kwamen in Seats2Meet Utrecht om van gedachten te wisselen over onze overlevingsstrategieën in een wereld waar steeds meer inhoud gratis is en zonder verlies van kwaliteit gekopieerd kan worden. Ofwel: hoe kun je je boterham blijven verdienen met inhoud? We noemden de bijeenkomst 'Survival of the fittest content makers'.

Onze conclusie: 'Doet de digitale revolutie content makers de das om? Niet als ze het heft in eigen handen nemen!'

De zoektocht duurt nog altijd voort en is niet altijd even gemakkelijk, maar ik heb in die vijf jaar toch het nodige geleerd en ervaren. Twee voorbeelden:
  • Door mijn 'Ideeënboek Sociale media in het onderwijs' gratis te verspreiden bereikte ik een groot publiek, waarna ik gevraagd werd voor het verzorgen van betaalde lezingen en workshops. Met een dure advertentie had ik dit vrijwel zeker niet bereikt.
  • Ik ben mijn boeken in eigen beheer gaan uitgeven als uitgeverij Innodoks en heb een webwinkel ingericht om ze deels zelf te kunnen verkopen. Voor de drie boeken die sindsdien zijn verschenen heb ik de investering inmiddels terugverdiend. De opbrengst is bescheiden, maar kan zeker concurreren met de schamele royalty-percentages van traditionele uitgeverijen.
Gisteren stuitte ik op een blogpost van Erwin Blom: 'Online verkopen was nog nooit zo simpel'. Het artikel introduceert een aantal diensten die het gemakkelijk maken kleine bedragen te innen. De diensten die ik tot nu toe tegenkwam werken met zware strijkstok-commissies of gebruiksonvriendelijke afrekenmethodes voor de klant. Een van de diensten waar Erwin op wijst is Sellbox, dat heel eenvoudig een link legt tussen te verkopen bestanden in een Dropbox-map en je PayPal-account. Bij wijze van experiment heb ik deze actie ingericht:
De komende periode wil ik blijven experimenteren. Om die boterham te kunnen blijven verdienen, maar ook om (te leren van) het experiment. Dat maakt deze tijd zo boeiend!

Interessant vind ik bijvoorbeeld het concept crowdfunding, waarbij je voorafgaand aan een project geld inzamelt om je werkzaamheden en investeringen te financieren. Ook het idee van 'waardebepaling achteraf' vind ik nog steeds interessant: deel een digitale bron en vraag de gebruiker achteraf een bijdrage te storten die de waarde vertegenwoordigt die deze bron voor deze persoon heeft.

Het betekent ook zorgvuldig kiezen van de platforms waar je je werk (her)publiceert. Er komt hier nog wel eens een e-mail binnen met de vraag of ik - zonder vergoeding - werk ter beschikking wil stellen voor een website. 'Goed voor je naamsbekendheid' is dan het argument. Mooi natuurlijk, maar van alleen naamsbekendheid gaat een schoorsteen niet roken...

1 opmerking:

  1. Voor het eerst haal ik een boek uit de bibliotheek van iemand uit mijn kennissenkring. Jouw boek dus en ik ben er met veel plezier in begonnen.
    Smihopedia: eigenzinnig en eigentijds. Goed gedaan, goed werk!

    BeantwoordenVerwijderen