02 december 2012

Een boek schrijven: hoeveel tijd kost dat eigenlijk?

De afgelopen jaren heb ik alleen en met co-auteurs een aardig stapeltje boeken (allemaal non-fictie) bij elkaar geschreven (zie Boekenwerk.nl). En dan krijg ik wel eens de vraag: hoeveel tijd kost dat nu eigenlijk, zo'n boek schrijven? Zoals dit weekend, van een collega auteur.

Het is niet gemakkelijk een antwoord te geven, omdat er nogal wat variabelen een rol spelen:
  1. Veel schrijfervaring zorgt ervoor dat je vlotter produceert. Op basis van goed basismateriaal, zoals een mindmap of aantekeningen, schrijf ik ondertussen zo'n 500-750 publiceerbare woorden per uur. Een redelijk boek van 128 bladzijden telt al snel zo'n 40.000 woorden. Dat betekent: ruim 53 uur schrijven, exclusief research en voorbereiding. De toename in productiesnelheid stopt overigens een keer. Ik heb niet het idee dat ik nog veel sneller zal worden.
  2. Goede technologie helpt. Naast een stille computer en een goed beeldscherm heb ik goede ervaringen met het uitwerken van aantekeningen met spraakherkenning. Ook gebruik ik een macro-programma, waarmee ik veelgebruikte woorden op het scherm kan toveren. En een modern toetsenbord werkt ook lekker snel. Je kunt echter niet sneller tikken dan je denkt, dus de tijdswinst houdt een keer op. 
  3. Succesfactoren voor een hogere productiesnelheid zijn onder andere een goed concentratievermogen en flink wat zelfdiscipline. Ik schrijf meestal met de telefoon op stil en met Isolator, een programma waarmee alles op je scherm zwart wordt, behalve het deel van de tekstverwerker. Hoe je je het best concentreert is persoonlijk. Ik houd bijvoorbeeld van absolute stilte, koffie, thee of water en ben op mijn best in de vroege ochtend.
  4. Het schrijven van een boek over een onderwerp waarover je veel weet gaat uiteraard sneller, zeker als je eerder geschreven artikelen en blogs kunt verwerken. Research en de verwerking daarvan kost tijd. Een boek dat je 'uit je hoofd' kunt schrijven kost minder tijd dan een boek waarvoor je op pad moet, bijvoorbeeld voor interviews.
  5. Alleen schrijven gaat relatief sneller dan schrijven met een of meer andere auteurs. Je hoeft dan niet af te stemmen. Wel knaagt de twijfel of het goed is wat je schrijft wat meer: een goede meelezer is dan goud waard.
  6. Tussen de bedrijven door schrijven kost meer tijd dan het onafgebroken kunnen schrijven. Ligt het proces af en toe een of meer dagen stil, dan heb je tijd nodig om er weer in te komen (en je er weer toe te zetten). Drie weken op een onbewoond eiland lijkt ideaal, maar je hebt ook stukjes 'incubatietijd' nodig om ideeën te laten rijpen.
  7. Ben je een perfectionist dan duurt het schrijven langer. Dé kunst van een boek schrijven is voor jezelf bepalen wanneer het af is. Dat moment komt voor de perfectionist later dan voor iemand die wat 'losser' is of kan zijn omdat hij/zij nog een redacteur achter zich heeft.
Omdat ik schrijven altijd combineer met andere werkzaamheden trek ik meestal een half jaar tot een jaar uit, waarin ik drie tot vier weken volledig vrijhoudt voor de werkzaamheden aan het geplande boek.

Schrijf je fictie? Dan ben ik benieuwd naar hoe jij inschat hoeveel tijd je nodig hebt voor het schrijven van een boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten