31 augustus 2012

Het was maar een grapje...

Foto: Johan Top
'Weet iemand waar ik het onderwaterscherm kan vinden op mijn iPad?' In een enigszins melige bui plaatste ik gisteren deze tweet.

Ik weet het:
  • Door het wegvallen van nonverbale communicatie is de kans groter dat de ander je boodschap verkeerd interpreteert. (Met een smiley kun je dat enigszins opvangen.)
  • Een verschillend referentiekader (andere voorkennis) kan leiden tot verschillende interpretaties.
Omdat ik bovenstaande kennis er gisteren even niet bij had gepakt, werd ik verrast door twee reacties van mensen van voor de tijd van Wordperfect 5.1 (ja, ik ben een digitale immigrant van 1966). Voor de generatie van na Wordperfect 5.1: in deze tekstverwerker kon je het scherm in twee vensters splitsen, waarbij het onderste de codes liet zien (vet, cursief) die de opmaak bepaalden. Je keek als het ware onder water.

Waarom ik moest glimlachen om de reacties?
  • Karim (@jibly) adviseerde me via instellingen het bekende wallpaper met de waterdruppels te kiezen als schermachtergrond.
  • Evelien (@citroengeel) adviseerde me met vier vingers tegelijk van onder naar boven over het scherm te vegen. Inderdaad, dan splitst het scherm in twee vensters, waarbij het onderste laat zien welke programma's je als laatste gebruikt hebt. 

1 opmerking:

  1. Blijkt maar weer hoe humor, grapjes, probeersels, misverstanden zomaar kunnen leiden tot inzicht of nieuwe mogelijkheden. Meer van zulke 'grappen', dus! ;0)

    BeantwoordenVerwijderen