16 februari 2008

Survival of the fittest content makers

Doet de digitale revolutie content makers - schrijvers, fotografen, vormgevers, filmers enzovoort - de das om? Niet als ze het heft in eigen handen nemen! Dat zeggen de acht deelnemers aan de levendige bijeenkomst 'Survival of the fittest content makers', gisteren in Seats2Meet in Utrecht.


(foto: Henk-Jan Winkeldermaat)

Eind vorig jaar nam ik het initiatief voor deze bijeenkomst. Binnen een paar dagen hadden we een club inspirerende en geïnspireerde content makers bij elkaar. Via onze netwerken ontstond er spontane beweging. Zo kreeg ik een week voor het event een telefoontje van Robert Daverschot van Mindz.com: als we de opbrengst van de middag zouden delen, mochten we gratis gebruik maken van de accommodatie. Geweldig! En er valt wat te delen: alle content rond dit event - tekst, beeld, audio - wordt verzameld op Del.icio.us.

Ik beperk me hier even tot mijn zes belangrijkste conclusies.

1. De uitdagingen van de digitale revolutie zijn vele malen groter dan de bedreigingen.
2. Om te overleven moeten content makers zich wel meer als ondernemer gaan opstellen; creativiteit, lef en investeren zijn belangrijke trefwoorden.
3. De waarde van hun content wordt door vele factoren bepaald: authenticiteit, kwaliteit, het moment, de context... Soms gebeurt die bepaling voorafgaand aan de consumptie van de content, steeds vaker ook achteraf. Het gaat erom er met je content te zijn op de juiste plek op het juiste moment.
4. De intrinsieke netto waarde van content is klein, misschien wel nul.
5. Uitgevers verliezen de regierol; ze worden meer en meer faciliterende dienstverleners.
6. Content hergebruiken, geremixt of in andere vormen, kan de opbrengst vergroten.

2 opmerkingen:

  1. Erno, het was een hele interessante middag. Ik ben er nog wat over aan het nadenken, maar ik vond het heel mooi en bijzonder om mee te mogen doen!

    Arnoud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://www.dailymotion.com/video/x4ecxq_contentmakersnl-2-0_news?start=0

    BeantwoordenVerwijderen