03 mei 2007

Wat is jouw staf?

Bij nogal wat sprekers op TED moet je even verder luisteren en kijken dan wat je in eerste instantie hoort en ziet: die typisch Amerikaanse zelfgenoegzaamheid, het prekerige, het 'I know something you don't and I am going to tell you'... Dat geldt ook een beetje voor Rick Warren tijdens TED 2006. Na een nachtje slapen, blijft er wel degelijk iets hangen van zijn verhaal.

Zoals zijn interpretatie van het bijbelverhaal van Mozes die op de berg God ontmoet. Mozes heeft een staf in de hand. Die staat voor zijn identiteit (hij is herder), zijn inkomen (daar verdient hij zijn brood mee) en zijn invloed (hij kan ermee van richting doen veranderen). Die staf bezit je niet, je hebt er het rentmeesterschap over, zegt Warren.

Een vraag die je je dan kunt stellen is: wat is mijn staf? Welk object staat symbool voor mijn talent en wat doe ik met dat talent? Gebruik ik het met het verantwoordelijkheidsgevoel dat bij het rentmeesterschap hoort? Ik denk dat mijn staf mijn pen is (of mijn toetsenbord). Ik ben schrijver, verdien er mijn brood mee en kan er anderen mee beïnvloeden. Het is mijn verantwoordelijkheid mijn talent voor het goede in te zetten. Wat is jouw staf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten